nedeľa 9. októbra 2016

Zasvätenie sa Panne Márii podľa Sv. Grigniona II.

2. Vnútorný život s P. Máriou.

33. V čom pozostáva vnútorný život s P. Máriou ?
V tom, že sa Jej zasvätíš.

34. Ako to rozumieť ?
Odovzdal si telo, dušu, všetko, čím vládneš, aj cenu svojich dobrých skutkov Synovi Božiemu skrze P. Máriu. Kto, čo sľúbil, sluší sa, aby to aj zachoval. Odteraz ti treba telo, dušu a všetko iné, čo máš tak upotrebúvať, aby P. Ježiš a P. Maria mali z toho radosť. Odovzdanie tvojich dobrých skutkov do rúk prebl. P. Márii, tiež len tak bude mať smysel, ak ich budeš aj robiť. Keby si zanedbal dobré skutky robiť, vtedy by si dal P. Márii len prázdny košík pre Jej Božského Syna. Ži teda a pracuj vo spojení s Máriou tak, aby Pán Boh mal z toho radosť.

35. Čo treba k tomu? Rob všetko: skrze P. Máriu, s P. Máriou, v P. Márii, pre P. Máriu.

36. Čo znamenajú tieto slová ?
Do týchto slov krátko shrnul blah. Ludvik z Monfortu svoje učenie: ako žiť vo spojení s P. Máriou. Aby si ľahšie pochopil a lepšie si zapamätal ich smysel, pamätaj na štyri podmienky záslužného skutku.

37. Ktoré sú tie štyri potrebné podmienky, aby bol dobrý skutok záslužný pre nebo ?
1. Pomáhajúca milosť,
2. slobodná vôľa,
3. posväcujúca milosť,
4. dobrý úmysel (aspoň v najnižšom stupni).

38. Ako to všetko súvisí ?

1. Pomáhajúca milosť Ducha svätého musí vo mne započať, pokračovať a dokončiť dobrý skutok, nedostatky musia byť nahradené zásluhami Ježiša Krista. A všetko toto dosiahnem sprostredkovaním P. Márie, čiže »skrz Mariu«.
2. Keďže Boh nikoho nenúti, musí pritom aj moja slobodná vôľa spoluúčinkovať, ako Maria verne spoluúčinkovala s milosťou Božou. Musím spolupracovať, spoluúčinkovať dľa príkladu P. Márie, čiže »s Mariou«.
3. Aby skutok bol záslužný, musí sa stať v stave posväcujúcej milosti, musím byť živým (a nie iba mrtvým) údom tajomného tela Ježiša Krista a tak akoby žiť »v Marii Blah. Ludvik z Monfortu píše: »Kto chce byť údom Ježiša Krista, musí byť utvorený v Márii.« Ba, svätý Augustín hovorí, že na tomto svete všetci vyvolení sú uzavretí v lone Máriinom. Čím svätejší je trvalý stav mojej duše, tým vrúcnejšie sa spojuje duša s hlavou, s Kristom a s Jeho Matkou, Máriou.
4. Aby bol nejaký skutok mravne dobrý, musím mať pri ňom aj dobrý ciel, dobrý úmysel. K tomu stačí, aby mal skutok rozumný cieľ a aby ma pri tom neviedol nijaký zlý úmysel. Cena dobrého skutku však je tým väčšia, čím lepší je úmysel a čím živšie naň myslím. Najlepší úmysel je česť Božia a spása duší, alebo láska k Pánu Ježišovi, ktorý chce a hľadá vo všetkom česť Božiu a spásu duší. Tento úmysel si ľahko a iste osvojím, keď sa odovzdám P. Márii, lebo Ona očistí môj dobrý úmysel. Dosť je, keď si pomyslím: »Všetko pre Pannu Máriu !« Ona sa už potom postará o ďalšie.

39. Ako môžeš upotrebiť pre seba túto náuku ?

Tak, keď sa naučíš modliť, pracovať a trpieť s P. Máriou. Na to ti tu podám krátky návod.
Všetko skrze Máriu !

I. Každodenná práca. Staraj sa, aby ti hojne pritekala milosť pomáhajúca. Preto neprestávaj o ňu často prosiť. » Treba vždycky sa modliť a neustávať, povedal Pán.

Ráno teda modli sa asi takto: >Milá Matičko, chcem sa dnes varovať všetkého zlého a činiť veľa dobrého. Ale to nevládzem vykonať bez ustavične mi pomáhajúcej milosti Božej. Keďže však Ty spravuješ všetky milosti, daj mi z nich toľko, aby som sa mohol hriechov chrániť a všetky svoje práce bohumilo a záslužne vykonávať.

Cez deň často opakuj: »O Maria, Matičko moja, buď mi na pomoci !

Večer hovor: »Ó, Maria; vypros mi odpustenie hriechov, ktorých som sa dnes dopustil, hoci som skrze Teba veľa pomáhajúcej milosti dostal.. Uznávam, že som dnes častejšie chybil (tu mysli na hriechy, ktorých si sa dnes dopustil: na svoju hnevlivosť, neúprimnosť, lenivosť atď.). Nahraď všetky nedostatky, ktoré poškodily moje práce a dobré skutky, a vypros mi pre zajtrajšok nových milostí. Veď Tvoj Syn svojimi obeťami všetko napravil, smieril a všetko nám zaslúžil. Pomôž mi teraz vzbudiť dobrú ľútosť a predsavzatie !


2, Svätá omša, prijímanie, spoveď, ruženec. Na začiatku týchto cvičení povedz: »O Maria, pomáhaj mi, bez Teba nemôžem sa modliť !« Na konci hovor: »Premilá Matko, nahraď, čo som pochybil.

3 Vážnejšie skutky. Konaj ich v duchu modlitby.

4. Počas nebezpečenstva zvolaj: »Maria, rozprestri svoj plášť a sprav mi z neho útulok. Hlavne, keď ti hrozí hriech; modli sa k Nej, kým nebezpečenstvo nepominie !

5.Keď si klesol do hriechu, nezostávaj v ňom, ale hovor dôverne a pokorne: Matičko, Tvoje dieťa upadlo. Pomôž mi znovu povstať !«

6. Keď ťa zastihlo nešťastie, alebo keď s! chorý hovor: »Matičko, Tvoje dieťa je v núdzi, je choré. Pomôž mi z tejto núdze, z choroby. Pomáhaj mi, aby som zostal silný a trpezlivý v tomto trápení, aby mal Pán Boh zo mňa radosť a ja zásluhu !«

7. V radosti hovor: »Matičko, pomáhaj mi ďakovať !